Webteksten laten schrijven
Van product- en advertentieteksten tot persberichten en online magazines, wij schrijven het. Wij zetten jouw verhaal op papier – in heldere taal die aanzet tot actie. Hieronder leggen we je uit wat webteksten precies zijn, wat een tekst een goede webtekst maakt en wat het laten schrijven (of herschrijven) van webteksten jou als bedrijf oplevert.
Wat zijn webteksten?
Webteksten zijn teksten die, zoals de naam al doet vermoeden, geschreven zijn voor het ‘web’. Verreweg het bekendste voorbeeld hiervan zijn websiteteksten. Webteksten vervullen verschillende functies, denk hierbij aan het informeren van een websitebezoeker over een dienst of het aanbieden van een product.
Ondanks dat websiteteksten de bekendste vorm webteksten zijn, blijft met de groei van het internet de variëteit in webteksten toenemen. Andere bekende vormen van webteksten zijn bijvoorbeeld: advertentieteksten, persberichten, reviews, blogs of online magazines.
Wat maakt een tekst een goede webtekst?
Een tekst heeft altijd een doel. Je wilt de lezer bijvoorbeeld informeren, amuseren of aanzetten tot actie. Het is erg belangrijk dat de tekst qua vorm en inhoud aansluit op het beoogde doel en de doelgroep. Hoe logisch dit ook mag klinken, in de praktijk gaat dit nog vaak fout.
Een webtekst is een ander type tekst dan bijvoorbeeld tekst in een boek. In weinig gevallen zal jouw doelgroep met volledige aandacht jouw hele website uitlezen. Internetgebruikers scannen door teksten: op zoek naar dat specifieke stukje informatie dat relevant voor ze is. Door gebruik te maken van slimme tussenkopjes en informatie overzichtelijk te presenteren, verhogen we de ‘scanbaarheid’ van de teksten op jouw website.
Als bedrijf heb je een unieke identiteit die je graag aan je klanten wilt laten zien. Dit doe je door de teksten te laten schrijven in een ‘toon’ die bij jou past. Zo weet de klant precies wie je bent, waar je voor staat en wat je doet.
Jouw teksten bereiken een groot publiek. Het is daarom erg belangrijk dat teksten goed en foutloos geschreven zijn. Laat je website tekst altijd schrijven door een professionele tekstschrijver.
Wat levert het op?
Een terechte vraag die iedere ondernemer zichzelf stelt: wat levert het op om je webteksten te laten schrijven? Allereerst dragen goede teksten bij aan de professionaliteit en uitstraling van je bedrijf. Nadeel is dat deze begrippen – hoe waardevol ze ook zijn – zich lastig laten vangen in harde cijfers.
Kunnen we het positieve effect van (nieuwe) teksten op je website dan helemaal niet meten? Gelukkig wel! We kunnen met onze tools meten hoeveel bezoekers de teksten lezen en wat het groeipercentage daarvan is over een langere periode. Ook kunnen we bijhouden hoe lang iemand zich op de pagina bevindt. Ten slotte is het zelfs mogelijk om te meten of de bezoeker vanuit de tekstpagina overgaat tot een contactmoment of aankoop. Op deze manier kunnen we jou als bedrijf laten zien dat investeren in goede teksten zich terugbetaalt in de vorm van nieuwe klanten.
Waarom website teksten laten schrijven door Blad
Bedrijven vragen zich vaak af waarom ze teksten niet zelf kunnen schrijven – zeker als ze zelf een communicatieafdeling hebben. Ondanks dat we niet twijfelen aan de kunde van je medewerkers is het schrijven van een goede webtekst alleen weggelegd voor specialisten. Een goede webtekst is een combinatie van én een goed geschreven en gestructureerde tekst én een tekst die op technisch niveau voldoet aan alle SEO-eisen en geoptimaliseerd is voor Google. Onze schrijvers hebben hier jarenlange ervaring mee en helpen je graag.
Wat voor teksten schrijven we?
- website teksten
- blogteksten
- SEO teksten (Google)
- productteksten
- copywriting
- advertentieteksten
- tijdschrift/magazine teksten
- voice-over scripts
- nieuwsbrieven
- persberichten
Werkwijze webteksten laten schrijven
Contentplan
Voordat we beginnen te schrijven, brengen we eerst in kaart wat er moet gebeuren. Welke webteksten gaan we schrijven en op welke zoektermen (in Google) gaan we ons richten? Dit laatste bepalen we aan de hand van een zoekwoorden onderzoek. Alles wat er moet gebeuren op tekstgebied gekoppeld aan een planning noemen we een ‘contentplan’. Dit vormt altijd het startpunt van onze samenwerking.
Schrijven
Nu we precies weten welke teksten geschreven of herschreven moeten worden, gaan we aan de slag. Afhankelijk van de grootte en de planning van het project worden de teksten door één of meerdere personen geschreven.
Feedback verwerken
Als de webteksten klaar zijn volgt er altijd een feedbackmoment. We vragen je om naar de webteksten te kijken en eventueel te voorzien van opmerkingen of aanbevelingen. Deze feedback wordt verwerkt en de finale versie kan online geplaatst worden.
Instellen meta-tags
Om ervoor te zorgen dat de webteksten onder de juiste zoekwoorden gevonden worden in Google is het (correct) instellen van de meta-tags belangrijk. Een meta-tags kun je het beste zien als een stukje code op je website die aan de zoekmachines meegegeven wordt.
Monitoren en bijsturen
De teksten staan online en worden door Google geïndexeerd. Nu kunnen we gaan kijken hoeveel online bezoekers de nieuwe webteksten trekken én bijvoorbeeld checken op welke zoekwoorden de website door je doelgroep gevonden wordt.
Webteksten laten schrijven, wat kost dat?
De kosten hangen af van je wensen. Wel kunnen we van tevoren altijd een offerte op maat voor je opstellen. We berekenen dan hoeveel woorden er geschreven moeten worden en welke tijdsinvestering daar van onze kant tegenover staat. Zo komt niemand voor verrassingen te staan.
Interessant?
Wil je meer rendement uit je website halen met professionele teksten die je klanten aanspreken? Neem contact met ons op, we maken graag kennis met je.