Skip to content
transparant
SEO teksten laten schrijven

Teksten kunnen nog zo goed geschreven zijn, maar als niemand ze leest, is het een verspilling van tijd en geld. SEO teksten zijn teksten die specifiek geschreven zijn zodat ze op bepaalde termen in Google gevonden worden – en zo veel bezoek trekken. Hoe dit werkt en wat onze strategie is voor het schrijven van zeer rendabele SEO teksten, leggen we je op deze pagina uit.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten hebben als hoofddoel om goed gevonden te worden in Google op bepaalde zoektermen. SEO staat voor Search Engine Optimization: het optimaliseren van de resultaten in de zoekmachine. Het is een populaire tak binnen de online marketing, met name omdat het rendement zo hoog is: top 10 posities in Google staan garant voor veel verkeer naar je website.

Een van de belangrijkste onderdelen binnen SEO is het optimaliseren van de teksten zodat deze goed gevonden worden. Dit doen we bijvoorbeeld door bepaalde zoekwoorden in webteksten te plaatsen. Maar ook de structuur en de kwaliteit van de tekst worden steeds belangrijkere factoren voor het (steeds slimmer wordende) algoritme van Google.

Waarom SEO teksten laten schrijven?

Het hoge rendement van SEO teksten is de voornaamste reden waarom het laten schrijven van SEO teksten zo populair is onder bedrijven. Maar waarom hebben ze eigenlijk zo’n hoog rendement? Dat zit als volgt: wanneer SEO teksten goed geschreven zijn en alle ingrediënten bevatten waar Google dol op is, worden ze hoog in de zoekresultaten geplaatst. Dit levert maandelijks een vaste stroom bezoekers op. Het grote voordeel: als Google je website eenmaal een goede positie heeft gegeven in de zoekresultaten, is de kans groot dat je deze langer behoudt.

Een eenmalige investering in goede SEO teksten laten schrijven, kan er dus voor zorgen dat je jarenlang een vaste stroom converterende klanten naar je website krijgt zonder een euro extra uit te geven – tel uit je winst!

Het verschil tussen SEO-teksten en SEA-teksten

SEO teksten en SEA teksten worden regelmatig met elkaar verward. Ze hebben beide als hoofddoel om meer klanten naar je website te krijgen (online marketing), maar daar stopt de vergelijking ook wel. SEA teksten zijn advertentieteksten die geschreven worden voor AdWords (het betaalde advertentiekanaal van Google) of voor social media. Terwijl je SEO teksten terugvindt in de ‘organische’ resultaten van Google.

Ondanks dat wij van Blad ook gespecialiseerd zijn in het schrijven van SEA teksten, gaat onze voorkeur over het algemeen uit naar het schrijven van SEO teksten. Het rendement van SEO ligt vaak hoger. Alleen wanneer de concurrentie op een bepaald zoekwoord erg hoog is en je niet gemakkelijk tussen de hoogste resultaten komt, kan SEA uitkomst bieden.

Waarom teksten laten schrijven door Blad?

Wanneer je als bedrijf je SEO teksten niet laat schrijven door schrijvers met SEO als specialisatie, gaat het fout. Tekstschrijvers zonder verstand van SEO en online marketing, schrijven vaak leuke en leesbare stukken, maar weten niet hoe ze het technisch moeten optimaliseren voor Google. Gevolg: de tekst bereikt jouw klanten niet. Markerteers met verstand van SEO weten daarentegen vaak wel hoe ze de teksten moeten optimaliseren, maar zijn niet in staat om ze te verpakken in goede, leuk leesbare teksten. Gevolg: onleesbare teksten die volgestopt zijn met zoekwoorden.

Onze schrijvers zijn in staat om ijzersterke SEO teksten, die voldoen aan alle technische eisen die Google stelt, te verpakken in informatieve en zeer fijn te lezen teksten – een soort wolf in schaapskleren. Deze manier van schrijven is zeer uitdagend en er is Nederland maar een select groepje schrijvers die dit goed kunnen. Gelukkig behoren wij tot die groep. Had je bijvoorbeeld al door dat deze tekst een SEO tekst is? Waarschijnlijk niet!

Overige SEO-diensten

SEO bestaat in de hoofdlijnen uit drie pijlers: tekst, linkbuilding en technische optimalisatie. De rol van goede teksten voor SEO wordt op deze pagina uitvoerig besproken, de andere twee lichten we kort toe.

Linkbuilding
Dit is eigenlijk een eenvoudig concept, hoe meer websites van anderen naar jou linken, hoe populairder Google denkt dat je bent. Het verkrijgen van relevante nieuwe links naar jouw website, wordt linkbuilding genoemd.

Technische optimalisatie
Om goed gevonden te worden in Google moet je website technisch op orde zijn. Zie het als de motor achter je website, die moet onderhouden worden en af en toe een APK-beurt krijgen.

Je kunt linkbuilding en technische optimalisatie het beste zien als de basisvoorwaarden voor goede SEO. Als je dit op orde hebt, kun je teksten laten schrijven en écht het verschil gaan maken. Wij kunnen jou in samenwerking met onze vaste SEO-partner ook helpen met linkbuilding en de technische optimalisatie van de website.

Werkwijze

Blad heeft een specifieke werkwijze voor SEO teksten schrijven. We lichten toe:

Stap 1
Keyword onderzoek

Voordat we daadwerkelijk gaan schrijven, brengen we eerst in kaart op welke zoekwoorden we ons gaan richten. Dit doen we met behulp van een keyword onderzoek. In zo’n onderzoek komen alle relevante termen voor jouw product of dienst voorbij met daarbij het zoekvolume (hoe vaak op een woord gezocht wordt).

Stap 1
Stap 2
Contentplan

Nu we precies weten op welke zoektermen we ons moeten richten, gaan we bepalen wat we gaan schrijven en in welke vorm, bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Dit leggen we vast in een contentplan. In dit plan zoeken we altijd naar een goede ‘contentmix’ van onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn en aansluiten bij je online doelstellingen.

Stap 2
Stap 3
Schrijven

Als het contentplan klaar is, gaan we aan de slag. Afhankelijk van de grootte en de planning van het project worden de SEO teksten door één of meerdere personen geschreven.

Stap 3
Stap 4
Feedback verwerken

Als de teksten klaar zijn volgt er altijd een feedbackmoment. Eventuele opmerkingen of suggesties voor aanpassingen voeren we door.

Stap 4
Stap 5
Monitoren en bijsturen

De tekst staat online op de website en eventueel op social media en wordt door Google geïndexeerd. Nu kunnen we gaan kijken hoeveel online bezoekers de nieuwe tekst trekt, hoe lang de bezoekers op de pagina blijven en of ze overgaan tot een aankoop of actie.

Stap 5

Wat kost het?

Het mooie aan SEO is dat je deze vraag om kan draaien: wat wil dat het je oplevert? Hoeveel nieuwe bezoekers wil je naar de website trekken en hoeveel conversies (klanten) wil je daaruit halen? Natuurlijk is zoekmachine optimalisatie geen exacte wetenschap binnen de online marketing, maar toch kunnen we een goede schatting maken wat nieuwe teksten jou opleveren. Het gaat hier om het rendabel maken van jouw investering – en daar zijn wij gelukkig erg goed in

Interessant?

Wil je meer rendement uit je website halen en SEO teksten laten schrijven? Laat het ons weten! We plannen graag een afspraak in om kennis te maken.